الگوریتم رنک برین(RankBrain) چیست؟

دسته بندی : سئو, مقالات

الگوریتم رنک برین گوگل چیست و چه جایگاهی در سئو دارد؟ سلام به شما دوستان جان وب سنتر، در این مقاله قصد داریم به توضیح الگوریتم رنک برین بپردازیم. این الگوریتم در سئو اهمیت بسیاری داره. اگر با سئو آشنا نیستید می تونید به صفحه سئو سایت مراجعه کنید و اطلاعات لازم رو اونجا دریافت کنید. الگوریتم رنک برین که به الگوریتم هوش مصنویی گوگل هم معروفه، در سال 2015 معرفی شده و قوی ترین الگوریتم گوگل هم هست. خب اگه به چیستی این الگوریتم علاقه مندید تا آخر این مقاله با وب سنتر همراه باشید.

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین وظیفه داره که بهترین نتایج رو به کاربران نشون بده. این یعنی چی؟?… پس باهام بیا…

ببینید الگوریتم rankbrain با توجه به رفتار کاربران در سرچ های اونها و با استفاده از هوش مصنویی خودش، سعی می کنه بهترین نتایج رو به کاربران نشون بده که به کار اونها بیاد. یعنی در ابتدا سعی میکنه با هوش خودش بیاد مفهموم چیزی که کاربر سرچ کرد رو بفهمه، بعد با توجه به رفتار کاربران که قبلا این کلمه رو سرچ کردن و نیاز سنجی درست، به سایت ها رتبه های مشخصی رو بده. بیاید با یه مثال اینو براتون روشن تر کنم?

فرض کنید که شما در مرورگر خودتون کلمه خرید ماشین رو سرچ کردید… خب، اینجا گوگل میاد بررسی میکنه و با هوشی که داره میفهمه که منظور شما از ماشین همون اتوموبیله(چون ما ما هزار نوع ماشین داریم، شاید منظورتون ماشین ریش تراش باشه اصلا??). خب پس مرحله اول کار الگوریتم رنک برین به خوبی انجام شد. در مرحله بعد وقتشه که برحسب یک سری پارامترهایی سایت های فروش خودرو رو برای شما لیست کنه. این شد لب کلام و گل مطلب در مورد نحوه کار الگوریتم رنک برین. ولی خب حالا این پارامترهایی که خط بالا بهش اشاره کردیم چیان؟؟ عجله نکن پایین بهت گفتم✌

پارامترهای مهم در الگوریتم رنک برین

برای اینکه این رنک برین گرامی بیاد سایت ها رو به ترتیب مشخصی لیست کنه، گفتیم که یه سری پارامتر داره. پارامترهاش هم در زیر به شکل کامل مشخص شدند که هرکدوم در سایت یک مقاله مختص به خودش داره. اگه خواستید برای اطلاعات بیشتر به اون مقالات رجوع کنید.

نرخ کلیک(CTR) : یکی از معیار های مهمی که الگوریتم رنک برین از اون برای رتبه دهی به سایتها استفاده میکنه، همین نرخ کلیک هست. حالا این نرخ کلیک چیه؟؟ نرخ کلیک میزان تبدیل ایمپرشن به کلیک هست. مثال بزنم براتون اینجوری میشه؛ فرض کنید که مثلا سایت شما روی کلمه کلیدی خرید ماشین در صفحه اول 100بار نشون داده شده، حالا یا لینک یک، یا دو یا ده؛ در هر صورت 100بار به نمایش در اومده. حالا فرض کنید از این صد باری که سایت شما به کاربران نشون داده شده، فقط 10 بار روی سایت شما کلیک شده. پس اینجا نرخ کلیک شما 10 به 100 هست که میشه ده درصد. پس فهمیدیم که نرخ کلیک چیه?.

نرخ پرش(بانس ریت): عامل مهم دوم در این الگوریتم بانس ریت هست. هر چقدر که بانس ریت سایت شما پایین تر باشه، الگوریتم رنک برین میفهه که اون محتوا یا صفحه مدنظر در سایت شما دارای کیفیت هست. حالا بانس ریت چیه؟؟؟ بانس ریت مثل CTR یک درصد هست که نشون دهنده تعداد و درصد کاربرانی هست که بدون اینکه با صفحه مدنظر از سایت شما تعاملی داشته باشند و پس از دیدن فقط یک صفحه از سایت، سایت و صفحه مذکور رو می بندند.

پوگو استیکینگ(Pogo sticking): حالا این چیه؟؟ پوگو استیکینگ تعداد دفعاتی هست که کاربر از طریق موتور جستوجو(گوگل) به سایت شما برسه و واردش بشه، ولی سریع اون رو ببنده و برگرده به صفحه نتایج گوگل و وارد یک لینک دیگه بشه. این رفتار از جانب کاربر این معنی رو به گوگل میرسونه که این صفحه نیاز من رو برطرف نکرد و جواب من رو نداد. و به این ترتیب هست که گوگل هم رتبه سایت معضوب در نزد کاربر رو مورد تنزل رتبه قرار میده??.

نرخ ماندگاری : خب این هم که دیگه پر واضحه، میزان زمانی که کاربر بعد از رسیدن به یک سایت در اون می مونه رو میگن نرخ ماندگاری. و به این صورت هست که هرچه نرخ ماندگاری برای یک سایت بیشتر باشه ارزش اون هم بیشتر هست. چون گوگل اینجوری فکر میکنه که محتوای اون سایت خوب و جامع هست که کاربر اینقدر درش مونده.(با تشکر از سایت هایی که با ارائه مطالبی که کسی جز خودشون نمیتونه اونو بخونه، باعث افزایش ماندگاری کاربران در سایتشون میشن??). یکی از دلایل اصلی اینکه توصیه میشه در سایتتون از ویس و ویدیو هم استفاده کنید دقیقا به خاطر همین داستانه. چون کاربری که 3 دقیقه زمان صرف دیدن یک ویدیو در سایت شما کنه این سیگنال رو به گوگل میده که من از محتوای این سایت راضی ام، توام راضی باش.

اهمیت الگوریتم RankBrain

اهمیت این الگوریتم از آنجا ناشی می شود که حتی بر رفتار بقیه الگوریتم های گوگل هم تاثیر میگذارد. حالا این یعنی چی؟ ببینید این الگوریتم جوری طراحی شده که هر روز از روز قبل باهوش تر باشه و نیاز کاربر ها رو بتونه بهتر درک کنه. به این شکل این الگوریتم به رفتار بقیه الگوریتم ها از جمله مرغ مگس خوار، پاندا، پنگوئن یا … تاثیر مستقیم میذاره.

جمع بندی

خب در این مقاله سعی کردیم به شکلی گویا و اصولی الگوریتم رنک برین رو براتون تشریح کنیم. باهم چیستی این الگوریتم رو مورد بررسی قرار دادیم و پارامترهایی که از اون برای رتبه دهی استفاده میکنه رو شناختیم. درنهایت امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشه و اگر دوست داشتید اون رو با بقیه هم به اشتراک بزارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نوشتهٔ پیشین
سئو داخلی سایت چیست؟
نوشتهٔ بعدی
چگونه پروژه طراحی سایت بگیریم؟ + ثبت سفارش پروژه
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

همچنین بخوانید

الگوریتم رنک برین چیست
keyboard_arrow_up