با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما کاربران عزیز وبسایت وب سنتر، در این مقاله قصد داریم به موضوع زمان لازم برای یادگیری برنامه نویسی بپردازیم.

ما در وبسنتر سعی می کنیم که با ارائه مقالاتی تجربی و کاربردی برای شما عزیزان مسیر روشن تری را فراهم کنیم. برای اینکه به این موضوع بپردازیم که چقدر طول می کشد که برنامه نویسی را یاد بگیریم باید به نکات زیر هم توجه کنید.

  1. دانش ریاضی
  2. قابلیت حل مسئله
  3. پیش زمینه کد نویسی
  4. سن
  5. بودجه برای یادگیری
  6. هوش
  7. مکان سکونت

عوامل بالا می تواند هرکدام در زمان لازم برای یادگیری برای شما تأثیر داشته باشد و باید به آن ها برای این موضوع توجه کنید.

زمان لازم برای هر فرد با توجه به معیار های بالا و با توجه به معیار های دیگری که ذکر نشد،‌می تواند متفاوت باشد، پس باید در همین ابتدا بگوییم که خود را با دیگران مقایسه نکنید و بهترین مسیر را با توجه به راهنمایی های که از یک منتور می گیرید، یا خودتان تعیین می کنید، برای خود بیابید.

دانش ریاضی

از نظر بسیاری از افراد ریاضی در زمان لازم برای یادگیری برنامه نویسی تأثیری ندارد. این موضوع می تواند تا حدی درست باشد. چرا می گوییم تا حدی؟ زیرا دانش ریاضی جدای از بحث کاربردی که در بعضی از شاخه ها و پروژه ها می تواند داشته باشد، از نظر تقویت قدرت حل مسئله برای شما می تواند حائز اهمیت باشد.

کسی که در حل کردن مسائل ریاضی توانمند باشد در حل کردن چالش هایی که ممکن است برای او پیش بیاید می تواند موفق تر عمل کند. ولی این بدان معنا نیست که کسی که ریاضی بلد نباشد یا در حد خوبی ریاضی را نداند، نمی تواند برنامه نویس خوبی شود. شما برای برنامه نویس شدن نیاز جدی به ریاضی نخواهید داشت. در بسیاری از پلتفرم ها و شاخه های برنامه نویسی و بسیاری از پروژه ها همین که تا حد ریاضیات سیکل بدانید برای شما کافیست و موضوع ریاضی صرفا می تواند از این جهت برای شما خوب باشد که توانایی حل مسئله شما را بالاتر ببرد.

قابلیت حل مسئله

در بالا هم به این موضوع اشاره شد که توانایی حل مسئله در یادگیری برنامه نویسی بسیار مهم است و اهمیت ریاضیات در برنامه نویسی را بیشتر از این جهت نشان دادیم که به توانایی حل مسئله شما می تواند کمک کند. برنامه نویسی یعنی روبه رو شدن با مسائل و چالش هایی که می تواند چندین جواب داشته باشد که هر کدام هم می تواند درست باشد. این جذاب است مگر نه؟؟! 

ولی در پشت این جذابیت یک موضوع مهم دیگری هم وجود دارد و آن این است… مسئله را باید حل کنی، ولی با بهترین جواب ممکن. 

قابلیت حل مسئله جایی می تواند خود را نشان دهد که شما برای یک مسئله چندین و چند جواب یا به اصطلاح سولوشن دارید و باید مشخص کنید که کدام پاسخ می تواند سریع تر و بهتر جواب کاربر نهایی برنامه شما را بدهد.(اینجا یک سری بحث های تخصصی تر و بیشتر می تواند مطرح شود که از ارائه آن ها در این مقاله خودداری میکنیم و آن را در مقالات بعدی روشن تر میکنیم)

پیش زمینه کد نویسی

این موضوع می تواند در زمان لازم برای یادگیری برنامه نویسی بسیار حائز اهمیت باشد، شما حتی اگر کوچکترین بیس و پایه ای را در کدویسی حتی با زبان های غیر برنامه نویسی مانند اچ تی ام ال، سی اس اس یا … داشته باشد می توانید موضوعات جدید و ساختار های برنامه نویسی را راحت تر بیاموزید.

حال اگر شما با یک زبان برنامه نویسی کار کرده باشید و بخواهید که یک زبان برنامه نویسی جدید را یاد بگیرید که کار برای شما بسیار راحت تر از این هم خواهد شد. زیرا ساختار و سینتکس اکثر زبان های برنامه نویسی تا 70 درصد کاملا مشابه هم هستند. آن ها اصولی یکسان مانند شرط ها، حلقه ها، متغیر ها و … دارند که برای یک تازه کار می تواند همین موضوعات یک چالش بزرگ به حساب بیاید. پس شما اگر پایه و بیس کد نویسی و در درجه بالاتر برنامه نویسی داشته باشید می تواند به مراتب در سرعت یادگیری شما تأثیر داشته باشد.

سن

در همین ابتدا می گویم که سن به هیچ وجه ملاکی نیست که شما را مانع از یادگیری برنامه نویسی کند و شما حتی در صد سالگی هم می توانید به یادگیری هر چه که بخواهید بپردازید. ولی خب از آن جایی که با افزایش سن قدرت یادگیری کمی پایین تر می آید و درگیری های و روزمرگی ها کمی بیشتر می شود، می تواند در زمانی که شما صرف می کنید تا برنامه نویسی را یاد بگیرید موثر باشد.

ولی باز هم به شما گوشزد می کنیم که بودند افرادی که حتی در سنین بالا اقدام به یادگیری کردند و موفق هم شدند، شما هم نباید سن را بهانه ای برای شروع نکردن قرار دهید.

بودجه برای یادگیری

مسلما برای آغاز هر کاری مقدار بودجه ای که برای آن کار باید صرف کنید را مشخص می کنید. برای یادگیری برنامه نویسی هم داستان به همین شکل است. شما به طبع اگر بودجه مناسبی داشته باشید و با تهیه دوره ها یا شرکت در کلاس های با کیفیت بالا می توانید تا حد زیادی در زمان خود صرفه جویی کنید.

ولی در طرف دیگر قضیه شما اگر بودجه نداشته باشید و بخواهید با دست خالی کار را شروع کنید، به طبع باید زمان بیشتری را صرف کنید تا هم تجارب مربوطه را کسب کنید و هم از طریق منابع رایگان موجود یا منابع ارزان قیمت کار یادگیری را پیش بگیرید.

ولی بگذارید خیالتان را همین جا راحت کنیم… بسیاری از کسانی که الان با درآمد های بالا حتی مشغول به کار هستند از همین روش دوم استفاده کردند. پس نداشتن بودجه اصلا دلیلی برای شما نخواهد بود که بخواهد شما را متوقف کند و فقط کمی زمان لازم برای یادگیری شما را بیشتر می کنید.

هوش

شاید کم اهمیت ترین عنوانی که در این مقاله برای زمان لازم جهت آموختن برنامه نویسی باشد، همین عنوان است. به طور قطع برای یادگیری هر چیز هوش می تواند یک عامل در تعیین کردن مدت زمان یادگیری باشد. ولی به طور قطع یه هیچ عنوان دلیل غالبی نیست و حتی کم هوش ترین فرد هم می تواند با صرف زمان بیشتر، از آلن تورینگ هم جلو بزند??.

محل سکونت

این موضوع نسبتا از موضوعات بالا کمی پر رنگ تر می تواند باشد.چرا نسبتا؟؟ در ادامه توضیح دادیم….

ببینید شهرهای مختلف از نظر آموزشگاه ها و شرکت هایی که افراد می توانند در آن بیاموزند یا کار کنند متفاوت است. این تفاوت می تواند در تعداد این اماکن، کیفیتشان، کمیتشان و … باشد. مثلا در شهری مثل تهران به قطع آموزشگاه های بیشتر و شاید بهتری از شهر آمل وجود داشته باشد یا در تهران شرکت هایی که کارآموز استخدام می کنند از شرکت های موجود در آمل بیشتر باشند و همچنین کیفیت شرکت و میزان حقوقی که می دهند هم به همین شکل.

خب این موضوعات به قطع می تواند در فرایند یادگیری کمی تأثیر داشته باشد، گفتیم کمی تأثیر داشته باشد!!! خب برویم سراغ توضیح آن چرا نسبتا که در بالا گفتیم…

در سال های اخیر با رشد چشمگیر سایت ها و آکادمی های آنلاین که به ارائه آموزش های ویدیویی می پردازند، دیگر مراجعه به آموزشگاه ها برای آموزش حضوری به شدت قبل نیست و یک فرد در یاسوج می تواند به یک مدرس خبره در مشهد به راحتی دسترسی داشته باشد.

خب امیدواریم که این مطلب از وب سنتر با عنوان زمان لازم برای یادگیری برنامه نویسی به کار شما بیاید و از آن لذت برده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]
نوشتهٔ پیشین
چقدر طول میکشه بک اند دولوپر بشیم؟
نوشتهٔ بعدی
مدت زمان لازم برای یادگیری html و css
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

همچنین بخوانید

زمان لازم برای یادگیری برنامه نویسی.
keyboard_arrow_up