با سلام خدمت شما کاربران عزیز وبسایت وب سنتر، در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین زبان برنامه نویسی البته از دیدی متفاوت بپردازیم. ما در مقالات قبلی در مورد زمان لازم برای برنامه نویس شدن و اهمیت زبان انگلیسی در برنامه نویسی صحبت کردیم و اینجا قصد دایم به معرفی بهترین زبان برنامه نویسی پردازیم. پس تا انتها با وب سنتر همراه باشید.

خب برای اینکه ما این موضوع را بررسی کنیم، نیاز به چند پارامتر داریم. پارامتر هایی که برای ما معیار مشخص کردن برتری را تعریف می کند.

توجه کنید?

لازم است قبل از معرفی این پارامتر ها به ارائه چند نکته بپردازیم. دوستان توجه کنید که ذات این پرسش به خودی خود چیز درستی نیست. زیرا ما عموما چیزی به اسم بهترین زبان برنامه نویسی نداریم. بیاید با مثالی این موضوع را کمی تشریح کنیم. فرض کنید شما می خواهید که یک برنامه نویس سمت بک اند وب باشید. شما برای خود می توانید لیستی از زبان هایی را انتخاب کنید که می توانید با آن کار برنامه نویسی بک اند را انجام دهید. مثلا در لیست شما زبان های php, python و جاوااسکریپت است. خب شما برای انتخاب خود چه کار می کنید؟

درست است، ابتدا مهارت های خود را بررسی می کنید. سپس بررسی می کنید که آیا در زمینه های دیگری هم می خواهید مشغول به فعالیت باشید. سپس به بازار کار آن زبان نگاه می کنید. و چند پارامتر دیگر که بسته به نوع فعالیت و سابقه کار شما می تواند تعیین کننده انتخاب نهاییتان باشد.

بیایید مثالی از پاراگراف بالا بزنیم⏬

معیار های انتخاب??

فرض کنید که دو نفر به نام های علی و امید قصد انتخاب بین یکی از چند زبانی که در بالا اشاره شد را دارند. خب ابتدا بیایید ویژگی های هر کدام را بررسی کنیم✔⚡

علی: او فردی است که قبل از اینکه بک اند دولوپر باشد یک فرانت اند دولوپر بود و در این زمینه متخصص است. او همچنین قصد دارد که فقط در زمینه وب کار کند و به بخش های دیگر از دنیای برنامه نویسی سفر نکند.

امید: او تجربه قبلی در زمینه برنامه نویسی ندارد، او می خواهد بعد از اینکه یک بک اند دولوپر شد، در زمینه هوش مصنویی هم کار کند.

خب برای فردی مانند علی کدام یک از زبان های مدنظر مناسب تر است برای یادگیری؟. جاوااسکریپت می تواند برای او انتخاب خوبی باشد. زیرا او قبلا یک متخصص در فرانت اند بوده و به این زبان مسلط است و احتمالا به یکی دو کتابخانه این زبان هم مسلط است. حالا کافیست کتابخانه node.js را هم از جاوااسکریپت یاد بگیرد.

برای امید چه انتخابی بهتر است؟. برای فردی مانند امید که قصد دارد بعدا در زمینه هوش مصنویی هم کار کند، پایتون می تواندگزینه مناسب تری باشد.

خب پس در این مثال های عملی دیدید که بسته به شرایط هر فرد و شرایط مختلف بهترین زبان های برنامه نویسی ممکن است فرق داشته باشد.

خب حالا به عنوان پارامتر هایی که برای تعیین بهترین زبان وجود دارد می پردازیم. سپس از دید هر پارامتر بهترین زبان ها را بررسی می کنیم.

  1. بازار کار زبان مد نظر
  2. سختی در یادگیری
  3. محبوبیت زبان

البته بین گزینه 2 و 3 مرز بسیار باریکی وجود دارد. زیرا گاها اینگونه برداشت می شود آسانی در یادگیری باعث محبوبیت زبان مدنظر می شود. ولی محبوبیت از نظر ما بیشتر به دامنه وسعت کاربرد زبان بستگی دارد بعد آسانی یادگیری.

بهترین زبان برنامه نویسی  از نظر بازار کار✔

بهترین زبان برنامه نویسی از این نظر را می توان با مراجعه به سایت های کاریابی یافت. ما در اینجا به معرفی زبان خاصی نمی پردازیم و شما را به سایت هایی مانند کوئرا و جابینجا ارجاع می دهیم. شما به راحتی می توانید با توجه به درخواست هایی که برای زبان های مختلف وجود دارد بهترین زبان برنامه نویسی از جهت بازار کار را بیابید.

بهترین زبان برنامه نویسی از نظر آسانی و سختی✔✔

لازم می بینیم که اینجا توضیحی را ارائه دهیم. دوستان باید توجه داشته باشید کسانی که به تازگی شروع به یادگیری برنامه نویسی می کنند، عموما ایراد و مشکل در ساختار و قوانین زبان دارند. مثلا یک فرد تازه کار شاید در فهم ساختار حلقه هایی مانند for,while,dowhile دچار مشکل باشد. شما باید توجه کنید که عموما این ساختار و قوانین در همه زبان ها وجود دارد و فقط کمی از لحاظ نوشتاری متفاوت اند. مثال های زیر در پایتون و پی اچ پی توجه کنید:

for in fruits:
print(x)

foreach ($fruits as $x) {
echo $x;
}

خب همانطور که مشاهده می کنید ساختار تا 60 دصد یکی است و فقط در نوشتار کمی فرق می کند.

ولی خب در بعضی از زبان ها برای کار های مشابه شما باید کد بیشتری بزنید یا کار بیشتری بکنید. یا کمی نسب به زبان محاوره ای ما شاید فاصله داشته باشد که این ها و بعضی موارد دیگر باعث سختی بیشتر این گونه زبان های می شود.

به طور کلی در حال حاضر غالبا زبان پایتون را آسان ترین زبان می نامند که از نظر تجربه شخصی این حرف مورد تایید می باشد.

به عنوان کسی که با زبان های برنامه نویسی مختلف کار کرده، از نظر شخصی زبان هایی مانند پایتون و پی اچ پی در یادگیری آسان تر هستند و زبان هایی مانند جاوا و سی پلاس پلاس دشوار ترند. زبان سی شارپ در بین زبان های ساده و سخت قراد دارد می می توان گفت متوسط است.

و اما از نظر محبوبیت?

شاید بهترین ملاک برای تعیین بهترین زبان برنامه نویسی همین ملاک باشد. زیرا هم هر دو ملاک بالا را در بر میگیرد. همچنین ارائه آمار در این موضوع دقیق تر است.

بهرتین زبان برنامه نویسی

 

خب در آماری که در بالا مشاهده می کنید که از یک سایت استک آور فلو به دست آمده، محبوب ترین زبان ها به ترتیب زیر معرفی شده اند:

  1. جاوااسکریپت
  2. اچ تی ام ال و سی اس اس
  3. پایتون
  4. sql(زبان پایگاه داده)
  5. جاوا

همچنین به آماری که در تصویر زیر از گوگل ترندز به دست آمده توجه کنید. این آمار مهر تاییدی به تصویر بالا می زند. این ها تعداد جستوجوی کاربران ایرانی از زبان های مختلف در یک سال اخیر است.

بهرین زبان برنامه نویسی

خب همانطور که در نمودار بالا از رنگبندی های هم مشخص است، جاوااسکریپت در رتبه اول است. html در رتبه دوم و بقیه رتبه ها هم همانند چیزی که در تصویر مشاهده میکنید.

همانطور که در تصویر هم مشخص است زبان جاوا شیب پیشرفتش تقریبا ثابت است. این نشان می دهد که زبان جاوا همچنان قدرتمند ترین زبان برای توسعه اندروید به حساب می آید و در طول زمان اعتبارش ثابت مانده.

همچنین مشاهده می شود که زبان جاوااسکریپت پیشرفت با شیبی خوب را تجربه کرده که نشان دهنده آینده ای بهتر برای این زبان و برنامه نویسان این زبان است.

این آمار که در تصویر دوم مشاهده کردید، آمار جستوجوی مردم ایران بود. همانطور که خودتان هم متوجه شدید آماری که در ایران ارائه شد با آمار جهانی یکی بود. که خب این موضوع نشان دهنده آن است که متخصصان ایرانی همواره همراه با رشد و تغییر تکنولوژی حرکت کرده اند.

خب از اینکه تا انتهای این مقاله با وب سنتر همراه بودید از شما سپاسگذاریم. امیدواریم که از محتوای این مقاله لذت برده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]
نوشتهٔ پیشین
مدت زمان لازم برای یادگیری html و css
نوشتهٔ بعدی
مدت زمان لازم برای یادگیری جاوااسکریپت
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

همچنین بخوانید

بهترین زبان برنامه نویسی چیست
keyboard_arrow_up